Frokost på Norddisk & besøg på Faaborg museum, 5. okt. 2024 (Assens Afd.)

5 oktober, 2024 @ 12:00H:i18:00

kr.300,00

Frokost på Norddisk & besøg på Faaborg Museum lørdag 5. oktober 2024

Kl. 12.00 – ca. 13.30: Frokost på Norddisk – “Fra bølge til bord” (Mellemgade 10, 5600 Faaborg)

Kl. 14.00 – 16.00: Besøg/rundvisning på Faaborg museum (indgang sker fra Sundvængets

P-plads).

Arrangementet starter med frokost på den nyåbnede fiskerestaurant, “Norddisk” – navnet er en sammentrækning af nordisk tallerken.

restauranten er udsprunget af det faaborggensiske fiskefirma “Nordfra”, der primært importerer fisk og skaldyr fra Nordatlanten.

Efter frokosten spadserer vi til Faaborg Museum, hvor der er en aktuel udstilling fra museets samling og en kæmpe særudstilling af Kai Nielsens værker, “Født af hverdagen”.

Museet viser altid et stort udvalg af værker fra egen samling i museumsbygningen fra 1915, som er skabt til disse kunstværker. I denne – museets ældste – del udgør Fynbomalernes forskelligartede billed­kunst og Kai Nielsens skulpturer, Carl Petersens farverige arkitektur, Kaare Klints klassiske møbler og Knud V. Engelhardts grafiske design tilsammen et sjældent helstøbt Gesamtkunstwerk.

KAI NIELSEN – FØDT AF HVERDAGEN

Som gæst på Faaborg Museum bliver du budt velkommen af den monumentale skulptur i poleret sort granit af museets stifter Mads Rasmussen, der med sin centrale placering i Kuppelsalen er et ikonisk og afholdt værk for museet. Det samme gør sig gældende for Marmorpigen, som er place­ret i Lille malerisal. Skulpturerne er skabt til Faaborg Museum af den danske billedhugger Kai Nielsen (1882-1924), som er den eneste billedhugger tilknyttet Faaborg Museums faste samling med kunstnerkredsen af Fynbomalerne. Værkerne er en del af omdrejningspunktet for et udstillingsprojekt mellem Faaborg Museum og Ny Carlsberg Glyptotek – to særudstillinger, som vises parallelt på de to museer.

Trods Marmorpigens popularitet, er Kai Nielsen for de fleste en ukendt kunstner, selvom en stor del af hans værker er placeret i offentlige rum som bl.a. Ymerbrønden på Torvet i Faaborg og på Blågårds Plads i København. Mange kender ham måske bedst for de små figurer og statuetter, han formgav for Bing & Grøndahl, Kähler og Dansk Kunsthandel, og som stadig findes i mange private hjem. Kai Nielsens figurer er umiddelbart genkendelige, men rummer samtidig referencer fra kunsthistorien og behandler mytologiske emner.

Samkørsel i privatbiler. Oplys om du kan tilbyde eller mangler transport.

Depositum 300 kr. betales ved tilmelding (senest 20. september). Dækker frokost (eksklusive drikkevarer) og entré/rundvisning på museet. Prisen gælder ved 20 deltagere. Tilmelding til Karen på mobil 2144 2499 (SMS) eller mail: citrocello987@gmail.com

Betaling til foreningens konto: 6853 1008933 samtidig med tilmelding.

5 oktober, 2024
Pris:
kr.300,00

Foreningen NORDEN Assens Afd.

Norddisk
Mellemgade 10