Venskab for livet

Foreningen NORDEN har siden 1985 gennemført et nordisk udvekslingsprojekt Nordjobb, som har givet 27.000 unge oplevelser for livet.

Har du/I mulighed for at være mentor for en ung (18 – 30 årig) fra et af de andre nordiske lande, når de kommer til Danmark i nogle uger i sommer?

Mentorordningen går ud på, at I hjælper den unge til rette i Danmark. Det kan strække sig fra blot en telefonforbindelse, så vedkommende har en dansker at ringe til, hvis der er nogle spørgsmål. Men det kan også være, I kender en virksomhed i jeres område, som kan ansætte en ung fra et af de andre nordiske lande i nogle uger i sommer. Måske kender I et sted i lokalområdet, hvor vedkommende kan bo, eller I selv har et ledigt værelse. Måske I også kan vise den unge lidt rundt i området i fritiden, fortælle om naturen, historien og give vedkommende lidt varme og tryghed og nogle ekstra oplevelser.

Vi vil gerne folkeliggøre udvekslingen, da det kan give de unge en endnu større oplevelse ved at komme til et andet nordisk land – og måske også give jer en helt særlig sommer, der kan resultere i en længerevarende relation til den person, I er mentor for, til vedkommendes familie og det område hvorfra vedkommende kommer.

Nordjobberne får overenskomstmæssig løn og så betaler de selv for omkostningerne – herunder boligomkostningerne. Så det vil ikke være en økonomisk byrde for jer at involvere jer i projektet. Og vi kan godt skaffe job og bolig til den unge, hvis I ikke lige har noget på rede hånd.
Måske har I også i jeres familie nogle familiemedlemmer på 18 – 30 år, som kunne tænke sig at komme på udveksling på lignende vilkår i et andet nordisk land. Så er de altid velkomne til at søge et Nordjobb på https://www.nordjobb.org/da/soeg-job.
Hvis I har interesse for at indgå i den ene eller anden form i årets Nordjobb-udveksling, hører vi meget gerne fra jer på mailadressen danmark@nordjobb.org eller I kan kontakt vores Nordjobb-konsulent Christian Lagoni på tlf. 2243 3740.