Foreningen NORDENs hæderspris

Foreningen NORDENs Hæderspris uddeles ved repræsentantskabsmødet, som en anerkendelse af en særlig bemærkelsesværdig indsats for at fremme samarbejdet mellem de nordiske folk udadtil og indadtil på et eller flere samfundsområder.

Prisen tildeles en person, en organisation eller en institution med virkefelt i Danmark eller i Norden som helhed.

Prisen består af et indrammet maleri af den store grønlandske kunstnerinde Aka Høegh, Qaqortoq.

Billedets titel er Ravnen og Ømmerten – om dengang ravnen og ømmerten gav hinanden pels, fave og mønster. Her kan du læse sagnet om ravnen og ømmerten [pdf].

På fotoet ovenfor ses Bent Fabricius-Bjerre, som giver et nummer på flygel efter modtagelse af hædersprisen i Jubilæumsåret 2019.

Modtagere af Foreningen NORDENs hæderspris

• 2019: Bent Fabricius-Bjerre