Medlemskab for skoler

Foreningen NORDEN er en folkelig forening med over 100 lokale afdelinger over hele landet. Foreningen bistår med at opfylde bestemmelserne om at inddrage nordisk stof i undervisningen.

Vi søger at opnå dette ved, at eleverne lærer om:

• Danmark som en del af Norden
  • landenes demokratiske, sociale, historiske og kulturelle traditioner
  • de nordiske sprogs indbyrdes lighed, og at norsk og svensk kan forstås ved en forholdsvis lille indsats
  • nordisk historie som delvis fælles
  • nordboernes ret til uden videre at rejse, bo og tage arbejde og uddannelse overalt i hele Norden
  • værdierne ved at få en venskabsklasse i et andet nordisk land

Få en nordisk venskabsklasse

amanda_finskas_11

Foreningen NORDEN inviterer danske klasser til at deltage i et nordisk venskabsprojekt. Her har I mulighed for at få kontakt med en skoleklasse i et andet nordisk land, få nye venner og finde på noget sjovt sammen.

Læs mere om venskabsklasser.

Nordiske støtteordninger

Foreningen er behjælpelig med at rådgive om økonomiske støtteordninger, hvis skolen ønsker en klasse på udvekslingsrejse.

Der findes en række nordiske og bilaterale fonde, som yder støtte til nordiske skoleaktiviteter. Se støttemuligheder på norden.org.

Foreningen kan støtte unge islændinges ophold på danske høj- og efterskoler.

Medlemskab

Se kontingentsatser her.