Nordiske unge på Foreningen Nordens sommerlejr: Forhindring blev til forbrødring

02-08-23 Esben Ørberg 0 comment

De fleste af de nordiske unge mellem 11 og 14 år havde aldrig været væk hjemmefra i et andet land i en hel uge – endsige rejst alene. Opholdet på Nordisk Sommerlejr i Hillerød blev en stor forløsning og forbrødring – og træning af sprogøret.

Sprogforhindringerne stod i kø, da de 50 nordiske unge mødtes på sommerlejr i Hillerød. Men ved udsigten til en uges sprogforbistring døgnet rundt, lagde de unge sig i selen og lyttede, lærte og var tålmodige med hinanden.

Fire døgn senere mødte vi en stolt lejrleder, Christian Lagoni, som var fyldt af lige så stærke indtryk, som de unge.

– Det har været en stejl stigning for de unge, både at stå på egne ben og knytte kontakter på tværs af nationer og sprog. Men også for mig har det været uforglemmeligt at se, hvor mange af de unge, som i den grad vil beholde de nye kontakter. Jeg har jo set udviklingen af spirende nordiske venskaber, og det er en gave i sig selv!

Vokser med ansvaret

Lagoni beretter om unge, som påtog sig ansvar på en helt anden måde, end de har været vant til.

– Tag bare de unges håndtering af egne penge, hvad enten det var i Tivoli, på Frederiksborg Museet eller når de skulle organisere fællesindkøb af kondivand og andet til den afsluttende discoaften. De blev som små voksne på få dage!

Sommerlejren bygger på stolte traditioner i Hillerød, hvor den blev oprettet og opført af Foreningerne Norden i 1948. Indtil for få år siden bar bygningskomplekset da også navnet Nordisk Sommerlejr, men i dag drives stedet af Danhostel.

Organiseringen af sommerlejren foregår i et samarbejde mellem Foreningerne Nordens sekretariater og frivillige. I år stillede Island og Finland med de største delegationer, men alle nordiske lande var repræsenteret.

Forbilledlige frivillige

Det frivillige engagement har imponeret Christian Lagoni.

– Vi har haft en forrygende uge i et forbilledligt samarbejde på tværs af lande, ansatte og frivillige. Et enkelt sikkerhedstjek hos lægen er vel det mest dramatiske i en uge, som har sat sig livsvarige spor i mange af de unge. Det kan jo være både spændende og skræmmende på samme tid at være alene i et andet land.

– Jeg mener at kunne hævde, at vi er lykkedes med missionen om at skabe bånd mellem mennesker i Norden, bånd som rækker længere end til en uge i juni. Det har været vigtigt for os, at de unge blev bevidste om, at de både havde ansvar for sig selv og for fællesskabet og denne ansvarsfølelse er grundlaget for de venskabelige relationer, som er blevet skabt.

– Vi havde for eksempel en 13-årig lejrdeltager, som rejste alene med tog i 13 timer fra det nordlige Sverige til Hillerød station, hvorefter han selv fandt vej til lejren til fods. Da vi tog imod ham, kunne jeg mærke en dreng, som med rette var stolt af sin bedrift, siger Christian Lagoni.

Nordisk Lejrskole 2023, Hillerød
Hillerød

Foreningen Nordens danske generalsekretær Christian Lagoni havde revet en uge ud af kalenderen for at fungere som lejrleder for 50 unge fra alle nordiske lande i Hillerød. Lagoni, der er uddannet lærer, fik i tilgift en god fornemmelse af, hvordan nordiske unge tænker og handler.

De unge hejste hver morgen de nordiske flag i lejrens flagstænger. Herover folder de flagene ud før hejsningen – til ære for dronefotograf Carsten Lundager.