Lad os få en nordisk sundhedsunion

11-06-20 Esben Ørberg 0 comment

Coronakrisen har vist os, at internationalt samarbejde ikke har beredskab til stå op imod udefrakommende sundhedskriser. Det gælder desværre også det nordiske samarbejde.

– Vi har brug for en nordisk sundhedsunion med bedre beredskabsplaner på tværs af de nordiske lande. Corona-krisen har dokumenteret et skrigende behov for koordination mellem nordiske myndigheder og politikere.

Sådan lyder det fra Foreningen Nordens formand Marion Pedersen, som kalder fraværet af koordination for et alvorligt problem for nordisk samarbejde.

– Men krisen har også vist os, hvor vigtigt det er at have effektive beredskabsplaner, som kan sikre stabil produktion og distribution af medicin og værnemidler. Derfor må det politiske samarbejde i Norden op i gear igen, og en form for sundhedsunion indebærer store fordele økonomisk og socialt. Samarbejdsgevinsterne er åbenlyse på mange andre områder, lyder det fra Marion Pedersen.

Hun minder om, at de nordiske statsministre for blot et år siden gav hinanden håndslag på, at Norden i 2030 skal være verdens mest integrerede og bæredygtige region.

(Foto øverst: Yadid Levy, norden.org)