Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Skumringstime (Præstø lokalafdeling)

14/11/22 @ 18:50H:i21:00

Årets tema er NATUR I NORDEN

Anna Sofie Hansen

Pens. lektor Anna Sofie Hansen kommer gerne igen for at læse op af og fortælle om årets tekst.

Elven repræsenterede hans oprindelse, hvad der var velkendt, og hvad han altid vendte tilbage til. Men ålen, der bevægede sig derned i hemmelighed og af og til viste sig for os, den repræsenterede noget andet. Det var snarere en påmindelse om, hvor lidt man trods alt kan vide, om en ål eller et menneske, om hvor man kommer fra, og hvor man skal hen.”

Hvor meget kan man vide om en ål? Eller om et menneske?

Årets højtlæsningsbog handler om den gådefulde ål, men også om forfatterens forhold til sin far, og hvordan ålen bragte dem sammen. Hvor ålen fødes, formerer sig og dør, har længe været et videnskabeligt mysterium. Den europæiske ål fødes i Sargassohavet, driver med Golfstrømmen mod Europa og lever derefter i vores nordiske farvande indtil den dag, de svømmer tilbage til deres oprindelse for at formere sig og derefter dø. Patrik Svensson fortæller historien om den i øjeblikket truede ål ved at søge efter sin egen oprindelse og blande fiktion med populærvidenskab.

Vi får del i forfatterens barndomsminder ved et vildt piletræ langs en stille strømmende å. Der, i den skånske natur, forenes far og søn i et stille fællesskab.

Velkommen igen til Eva Carlsson, som læser lidt af teksten på svensk for at vi kan høre hendes smukke svenske sprog.

Kom og vær med i verdens største højtlæsnings projekt, når der i over 2000 tilmeldte biblioteker og andre samlingssteder over hele NORDEN, fra Baltikum i øst til Grønland i vest, læses op af samme tekst kl. 19:00 lokal tid, i stearinlysets skær, som en fin indledning til de voksnes Nordisk Biblioteks Uge også i 2022

ALLE ER VELKOMNE
Pris for oplevelsen samt forfriskninger: NORDEN medlemmer 50kr, gæster 60kr

JUNGSHOVED SKOLE OG NORDEN VIL SELVFØLGELIG ALTID FØLGE EVT. COVID-19 RESTRIKTIONER