Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Sæder og skikke i Grønland – før og nu, 10. jan. (Foreningen Norden i Horsens)

10/01/18 @ 19:00H:i21:00

Dkr.60

Sæder og skikke i Grønland  før og nu – ved Karen Hegelund-Jensen og Jens Paris Møller.

Karen Hegelund-Jensen og Jens Paris Møllers foredrag om sæder og skikke i Grønland tager udgangspunkt i årets gang, hvor der vil blive sammenlignet med før og nu på Grønland og i forhold til Danmark og andre nordiske lande. De fortæller bl.a. om og danser måske grønlandsk trommedans for os. Er Grønland udelukkende traditioner eller er man med på beatet? Det handler om selvforståelse – den moderne grønlænder ser sig selv som en verdensborger og færdes hjemmevant både på Grønland, men også ude i verden. Kontakten sker via Twitter, Facebook og andre sociale medier. De laver egne arktiske gyserfilm eller musik, de har egne uddannelser og DTU har oprettet en speciel arktisk, teknologisk uddannelse. Grønland deltager i Arctic Wintergames og en af de nye unge grønlandske kokke deltager i DM i kokkeri og har lavet mad til Arctic Cold Gold i Discovery.

Cand.scient.soc. Karen Hegelund-Jensen fra Avedøre er født og opvokset i Grønland og hun er en kendt skikkelse i det lokale foreningsliv, bl.a. som bestyrelsesmedlem i foreningen Norden i Hvidovre, og har været ansat hos De Samvirkende Menighedsplejer med Grønland som hovedspeciale.

Dato:
10/01/18