På Kanten – Shetlandsøerne og norsk identitet, 15. april (Aarhus lokalafdeling)

15 april, 2024 @ 19:30

kr.75

Shetlandsøerne nord for Skotland består af 32 øer og har ca. 22.000 indbyggere. Det er mere end 500 år siden, at øerne overgik fra norsk/dansk til skotsk herredømme. Identiteten er gennem de mange århundreder bevaret i den lokale befolkning.

På Shetland er folk norske af hjerte, skotske i hverdagen og britiske ifølge deres pas. Det giver en bevidsthed om at være placeret ’midt imellem’ nationer.

Oplægsholder er lektor fra Aalborg universitet Hanne Tange, institut for Kultur og læring.

Indlægget denne aften, På Kanten, handler om identiteter og historier fra et kulturelt grænseland. Shetlandsøerne er nok et område i Europa, som ikke mange af os har et indgående kendskab til? – og så norsk identitet.

Pris for deltagelse er kr. 75- inkl. traktement. Betales ved indgangen.

Tilmelding senest 10. april til vicki.torkil.wurtz@gmail.com eller på tlf. 26756223

Arrangementet afvikles i nært samarbejde mellem Grænseforeningen Aarhus og Foreningen NORDEN Aarhus.

15 april, 2024
Pris: