Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Horsens fejrer 100 året for Islands selvstændighede og suverænitet

19/11/18 @ 19:00H:i22:00

• Islands konsul i Horsens Leif Hede Nielsen byder velkommen til festaftenen

• Islands ambassadør i Danmark Benedikt Jónsson bringer hilsen fra den Islandske Ambassade, og fortæller (på dansk) om baggrunden for fejringen som optakt til den lille fine film om tiden op til 1918 og 1944, der vil blive vist.

• Musikalsk indslag med den islandske musikker Helgi Pétursson fra Ríó Tríó og troubadour Haraldur Ásmundsson.

• Pause: Islands konsul i Horsens Leif Hede Nielsen byder på en forfriskning.

• Oldtidssagaernes Univers: Islands Ambassade i København inviterer til et foredrag om de islandske Oldtidssagaer. Vi hører om sagnkonger og sagnhelte, skurke fra Jylland og vise dronninger. Oldtidssagaerne var længe anset som en slags middelalderens kiosklitteratur. De har i de senere år levet en skyggetilværelse i forhold til islændingesagaerne, selvom de helt tilbage til Saxos Danmarkshistorie (ca. 1200) har spillet en stor rolle for dansk og nordisk historieskrivning.

• Annette Lassen, fra Den Arnamagnæanske Samling, Københavns Universitet fortæller om oldtidssagaernes verden.
  • Vibeke Nørgaard Nielsen vil afslutte aftenen med at vise uddrag af den smukke dokumentarfilm Sagafærden, som hun og Erik Skibsted netop har færdiggjort om fynbomaleren Johannes Larsens sagarejser til Island i 1927 og 1930.
  • Afslutning ved Formanden for Foreningen Norden i Horsens, Dorthe Gislason.

Aftenen er arrangeret i et samarbejde mellem Den Islandske Ambassade i København, Den Islandske konsul i Horsens, Foreningen Norden i Horsens og Islandsk forening i Horsens.

Gratis entré.

Dato: