Gøngerne – frihedshelte eller terrorister?, 11. april (Lyngby-Tårbæk lokalafdeling)

11 april, 2024 @ 16:30

Gratis – kr.50

Lars Christensen, ph.d. i historie og forfatter, fortæller om gøngerne i 1600-tallet og sætter dem ind i Nordens historie. Det gør han med baggrund i sine storværker “Svenskekrigene 1657-1660. Danmark på kanten af udslettelse” (2018) og “Den danske drøm om revanche. Store Nordiske Krig 1700-1721” (2021).

Gøngerne har en særlig mytisk karakter både i Sverige og Danmark. Herhjemme nok især på grund af Carit Etlars roman “Gøngehøvdingen”, som dog har et klart historisk forlæg. Under svenskekrigene var gøngerne berømte og berygtede for deres frihedstrang, modstandsvilje og frihedskamp. En kamp, der i perioder var umådeligt brutal og blev udkæmpet med alle midler. Foredraget giver en historisk baggrund for noget af det man kan se på turen til det nordlige Skåne den 25. maj.

Gratis adgang for Foreningen NORDENs medlemmer. Entré for andre 50 kr. Vi glæder os til at se dig på dagen.

11 april, 2024
Pris: