26. april – Forfatterarrangement med EINAR MÁR GUDMUNDSSON (Kolding lokalafdeling)

26/04/17 @ 19:00H:i21:00

Gratis

En af Islands største nulevende forfattere, modtager af bl.a. Nordisk Råds litteraturpris, Karen Blixen-medaljen og Det svenske Akademis Nordisk Pris, også kaldet den lille Nobelpris. Den 24. januar 2017 blevet slået til Ridder af Dannebrog! Det sømmer sig for en islandsk digterkonge, hvis første roman bar titlen “Ridderne af den Runde trappe”.  Som allersidste nyt, er bogen ”Hundedage” blevet oversat til kinesisk af Halldór Xinyu Zhang og romanen har vundet prisen som det 21. århundredes bedste udenlandske roman i Kina.

Velkomst ved Fritze Lundstrøm, Foreningen NORDEN.

Generalsekretær Peter Jon Larsen fra Foreningen NORDEN vil fungere som moderator i en samtale med Einar Már Gudmundsson om de mere samfundsmæssige muligheder for Norden i fremtiden med særlig vægt på værdipolitikken og den globale udfordring. Samtalen tager udgangspunkt i litteraturen og tager spørgsmålet om det nordiske samarbejde ind i en samfundsmæssig sammenhæng.

Einar Már Gudmundsson vil derefter fortælle om sine Samlede værker 1981-2016, som netop er udgivet, en perlerække af mesterværker. Samlingen indeholder desuden det eneste værk af Gudmundsson, som aldrig før har været oversat til dansk, novellesamlingen ”På sporet af den zoologiske have” samt en litterær monografi, ”Einars univers” skrevet af oversætteren og vennen Erik Skyum Nielsen, som har fulgt forfatterskabet siden debuten i 1980.

Samlingen kan købes denne aften og Einar Már Gudmundsson signerer gerne bøgerne efter arrangementet. Boghandlen Arnold Busk vil denne aften yde 10 procent på køb af Einar Már Gudmundssons samlede værker.

Pause, hvor der er mulighed for at købe drikkevarer. Betaling. Kontant

Sognepræst og litteraturanmelder ved Jyllands-Posten Henriette Bacher Lind interviewer Einar Már Gudmundsson med udgangspunkt i romanen ”UNIVERSETS ENGLE”, som han modtog Nordisk Råds litteraturpris for 1995, og som er oversat til 22 sprog.

Arrangementet er gratis.

Arrangementet er sponsoreret af Foreningen NORDEN, Litteratur6000, og Skt. Nicolai Kirkes menighedsråd.

26/04/17
Pris: