Foredrag og dokumentarfilm (3.nov) Lyngby-Taarbæk lokalafdeling

03/11/21 @ 19:00H:i21:00

Hvad var det, der skete i slutningen af april 1942 i Telavåg i Norge

Foreningen Norden, Lyngby-Taarbæk lokalafdeling, indbyder til foredrag og dokumentarfilm.

En film og en tv-serie har kastet lys over besættelsesperioden i Norge – som var ganske anderledes end i Danmark. Flere end 10.000 nordmænd mistede livet som følge af krigen. Heraf døde ca. 3500 i handelsflåden, og omkring 700 norske jøder samt 1400 politiske fanger døde i tysk fangenskab, ligesom tyskerne henrettede næsten 400 i Norge. Joakim Gusland, konservator ved Nordsjøfartmuseet i Telavåg nær Bergen, vil fortælle om Norge under besættelsen og han vil berette om en helt særlig katastrofe, som netop ramte øsamfundet på Telavåg.

Befrielsen af Norge skete 8. maj, tre dage senere end i Danmark. Hvordan føltes det? Hvorfor var besættelsen så meget hårdere i Norge end i Danmark og hvad var det for en katastrofe, som ramte Telavåg? En særlig mindevæg i Nordsjøfartmuseet giver et dystert svar. 78 voksne mænd og store drenge fra bygden blev i 1942 deporteret til tysk fangelejr i Sachsenhausen, 31 døde i lejren, flest det første halve år. Hvad var der sket?

Men beretningen om denne hændelse rummer også solstråler. Mange børn skulle have være sendt samme vej. Hvorfor slap de?

Der er tragedie i Joakim Guslands beretning og alle fortællingerne om krigen og besættelsen, der endte i 1945, rummer oplysninger om detaljer, som gør tiden nærværende, selv om det er 76 år siden og vækker til evig eftertanke.

Mød Joakim Gusland, når Foreningen Norden, Lyngby-Taarbæk lokalafdeling, inviterer til foredragsaften i Fennebergsalen på Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28, onsdag den 3. november kl. 19 til ca. kl. 21.00.

Gratis adgang for Foreningen Nordens medlemmer.
Entré for andre 50 kr.

03/11/21