Finland fylder 100 år! Tirsdag 1. november kl. 19.30 (Midtfyn lokalafdeling)

01/11/16 @ 19:30H:i22:00

Finland kan i 2017 fejre 100 års selvstændighed, men den finske historie har lange rødder. Den finskfødte billedkunstner og kulturformidler Taina Hvidlykke tager deltagerne med på rejse i tiden og fortæller med billeder om de bevægelser og begivenheder ved sidste århundredeskifte, som førte til skabelsen af den nye stat. Men vi ser på også på det den lange vej fra træhytter til moderne urbanitet. Finlands er tæt knyttet til resten af Norden, da den længe var en del af det svenske rige og den nordiske historie. Senere blev Finland et storfyrstedømme under russiske Tsar og finnerne måtte kæmpe for det finske sprog og kultur i 1800-tallet. Finnerne opnåede stemmeret for alle mænd og kvinder i 1906, og hermed blev de finske kvinder faktisk de første i Europa til at opnå stemmeret. Det moderne Finland er i dag international orienteret og berømt for sit design og sine folkeskoler.

Arrangeres i samarbejde med Folkeuniversitetet Ringe/Ryslinge. Norden giver kaffe og kage. Entré: Medlemmer 50 kr. Ikke-medlemmer 70 kr. Alle er velkomne!

01/11/16

Ringe Bibliotek