Færøerne: Identitet og relationer til Danmark, Norge og omverdenen

13/10/22 @ 17:00

Gratis

Vi fortsætter forårets tema om Færøerne med, at vores mangeårige medlem Árni Olafsson vil holde et foredrag om Færøerne, om landet, folket, historien, den økonomiske og politiske udvikling og ikke mindst om Færøernes forhold til Danmark, Norden, EU og verden i øvrigt.

Om foredragsholderen:
Árni Olafsson er født og opvokset på Færøerne og har hele sit voksenliv været optaget af færøske samfundsforhold.
Fra 1976 til 2013 varetog han for Udenrigsministeriet opgaven som konsulent i færøske anlig-gender, dog afbrudt af flere omgange, hvor han varetog opgaver for Færøernes landsstyre. Således fun-gerede han som kontorchef i landsstyrets administration i perioden 1981-84, og i 1993–2000 var han igen i landsstyrets tjeneste, dels som leder af Danmarks Riges delegation, der forhandlede kontinentalsokkel-grænsen mellem Færøerne og Storbritannien, dels som formand for den kommission, der forberedte en færøsk lovgivning og politik for eventuel olieudvinding. Efter sin pensionering har han påtaget sig særskilte opgaver for Færøernes landsstyrelse, navnlig vedrørende kontinentalsokkelkrav uden for 200 sømil.

Det foregår i Fennebergsalen på Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28.
Gratis adgang for Foreningen NORDENs medlemmer.
Entré for andre 50 kr.

13/10/22