Detektorfund og Danefæ – et arkæologisk eventyr

Tid:     Tirsdag den 10. oktober 2017 kl. 19.00
Sted:   Musikstalden på Grønnegades Kaserne Kulturcenter

Detektorfund og Danefæ – et arkæologisk eventyr

Der er de sidste årtier sket en kolossal vækst i mængden af oldtidsfund i Danmark. Overalt river ploven oldsager op, som tidligere lå beskyttet under pløjejorden, og de oppløjede danefæ er et uvurderligt arkæologisk materiale, som bør reddes hurtigst muligt. I den forbindelse har amatørarkæologer vist sig at være uundværlige, for museerne har slet ikke personale nok til at opsøge alle nye fundsteder.

I sit foredrag fortæller Nationalmuseets danefæinspektør Peter Vang Petersen om de sidste års mest spændende danefæfund og om museernes arbejde med at håndtere de mange fundne skatte, som bl.a. er resultatet af sydsjællandske detektorarkæologers indsats.

Foredraget arrangeres i samarbejde med DOF Næstved Aftenskole og Folkeuniversitetet i Næstved.

10/10/17
Pris: