Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Det moderne Sverige gennem 500 år, festforelæsning med historiker Lars Hovbakke Sørensen, 8. juni (Mariagerfjord)

08/06/23 @ 19:00H:i22:00

dkk50 – dkk100

“Sverige er et af de lande, vi har mest til fælles med, mener de fleste danskere. Både med hensyn til mentalitet, velfærdsstat, ligestilling, den protestantiske tradition og mange andre ting. Derfor markerer vi også gerne svenskernes 500-års jubilæum som en selvstændig nation sammen med dem her i jubilæumsåret.  Også selv om det var os, de i sin tid løsrev sig fra”, det siger historikeren Lars Hovbakke Sørensen som optakt til sin festforelæsning. Den 6. juni 2023 er det præcis 500 år siden, at Sverige løsrev sig fra Kalmarunionen og de danske kongers overherredømme. Det blev begyndelsen til skabelsen af det moderne Sverige. 6. juni er således den svenske nationaldag. Svenskerne vil fejre begivenheden gennem hele 2023. Hør Lars Hovbakke Sørensens spændende og underholdende festforelæsning om Det moderne Sverige i 500 år, torsdag den 8. juni kl. 19.00 i Hadsund Kulturcenter, Kirkegade 2 – 4 Hadsund. Alle interesserede er velkomne. Entré for foredrag + kaffe og kage: 50 kr. for medlemmer – 100 kr. for ikke-medlemmer – betales ved indgangen.
Tilmelding snarest og senest 6. juni hos Anette Olesen; tlf. 21 67 59 57. Læs meget mere her Det moderne Sverige i 500 år

Dato:
08/06/23