Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Union eller undergang d. 20. februar (Mariagerfjord lokalafdeling)

20/02/23 @ 16:00H:i19:00

kr.50 – kr.100

Danmark kunne i 1800-tallet være blevet delt mellem Sverige og Tyskland, så jyder var blevet tyskere, og øboer var blevet svenskere. Vi kunne også være blevet skandinaver i en union mellem Danmark, Norge og Sverige. I deres bog “Union eller undergang – kampen for et forenet Skandinavien” fortæller historikerne Rasmus Glenthøj og Morten Nordhagen Ottosen om en hidtil underbelyst periode i den fælles nordiske historie. “Det er et forløb, der blandt andet involverer krig, hemmelige forhandlinger om en nordisk union, planer om statskup og bortførelse af den danske kongefamilie”, fortæller de to forfattere i en artikel på videnskab.dk. Bogen er resultatet af ti års forskning.

Kom og hør den ene af forfatterne fortælle om den dramatiske periode, når Rasmus Glenthøj gæster Hadsund Kulturcenter mandag d. 20. februar . Alle med interesse er velkomne. Det koster 50 kr. for medlemmer at deltage / 100 kr. hvis du endnu ikke er medlem.

Læs meget mere om arrangementet her  og tilmeld dig senest 19. februar hos Lisbeth Roth på lisbeth@roth-hadsund.dk .

Dato:
20/02/23