Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Besøg på Søby Brunkulsmuseum

26/04/23 @ 14:00H:i17:00

Afdelingens sidste arrangement i denne sæson er en tur til Søby Brunkulsmuseum – Danmarks største brunkulsdistrikt, som under 2. verdenskrig løste to værdifulde opgaver: at skaffe brændsel og beskæftigelse. Museet beskriver perioden 1940-70 om gravningen af brunkul. Det skildrer arbejdsliv og dagligliv for arbejderne, som sled i lejren. På sit højeste var der helt op til 2.000 arbejdere, og gennem alle årene blev det til ca. 10.000, som arbejdede på danmarkshistoriens farligste arbejdsplads og levede i den mest mærkværdige boplads. 1.000-2.000 bosatte sig i Søby og lige så mange rundt i området på de 1.000 hektar, som nu er fredet. Besøget foregår dels i biler med guide rundt i området, dels går vi selv rundt i bygningerne.

Tilmelding med oplysning om telefonnummer til Connie Nielsen på connielisenielsen@gmail.com eller 4215 8574 senest 1. april. Connie vil være behjælpelig med at arrangere samkørsel.
Pris: 125 kr. inkl. kaffe/te og kage. Beløbet overføres til konto 1551 5005689874 senest 1. april

Dato:
26/04/23