Dronning Margrethe tildeles Foreningen NORDENs sprogpris

08-09-22 norden 0 comment

Nordens Sprogpris overrækkes dronning Margrethe af den norske Dronning Sonja ved en festlighed i Oslo den 26. september.

H.M. Dronning Margrethe er en vigtig stemme for nordisk samarbejde, fællesskab og sprog. Et af dronningens budskaber har længe været, at yngre mennesker i de nordiske lande skal bruge skandinaviske sprog, når de møder hinanden. Nu tildeles den danske dronning Foreningen Nordens sprogpris, som uddeles af den norske dronning Sonja.

Foto: Jacob Carlsen

Foreningen Norden uddeler hvert år sin sprogpris til en person, der har gjort noget ekstraordinært for det nordiske sprogsamfund. Dronning Margrethe taler med stolthed om de nordiske sprog, og modtager prisen for sit passionerede engagement i at bevare sprogforståelsen i Norden. I juryens begrundelse står der bl.a.

“Dronning Margrethe har ved flere lejligheder støttet de nordiske sprog. Dronningen har sat sprogspørgsmålet i søgelyset og skabt opmærksomhed om et af ​​Foreningen Nordens kernespørgsmål – nemlig at bruge skandinaviske sprog til at møde hinanden i Norden. Dette arbejde er af uvurderlig værdi.”

På skandinaviske sprog er 80-90 % af ordforrådet det samme, men det er ikke kun i de tre lande, vi har mulighed for at forstå hinanden. I hele Norden kan 27 millioner mennesker tale skandinavisk, og det er grunden: På Åland taler de svensk, på Færøerne, Grønland og Island lærer eleverne dansk eller et skandinavisk sprog. I Finland har nogle svensk som modersmål, og de finsktalende elever får svensk undervisning. Vi har alle muligheder for at kunne forstå og blive forstået i hele Norden ved at bruge skandinavisk sprog.

Dronning Margrethe har flere gange ytret sig om værdien af det skandinaviske sprogfællesskab. Det skete blandt andet i et interview med Foreningen Norden i 2017, hvorfra dette foto stammer.
Foto: Jacob Carlsen.

– Sprogprisen er en fejring af sprogfællesskabet og samtidig en reaktion mod kasseringen af ​​dette fællesskab, som vi ser stigende tendens til. Der skal ikke mange skridt til, før alle kan forstå hinanden – her har vi alle muligheder, siger generalsekretær for Foreningen Norden i Danmark, Christian Lagoni og fortsætter.

– Med Foreningen Nordens sprogpris sætter vi det nordiske sprogsamfund på dagsordenen. Årets vinder, som er en forkæmper for de nordiske sprog, vidner om vigtigheden af ​​dette budskab.

Undersøgelser viser ikke desto mindre, at sprogforståelsen i de nordiske lande er dårlig. Unge tyr til engelsk, når de møder hinanden.

Hvis ikke indbyggerne i Norden fastholder sprogforståelsen, mister vi ikke kun muligheden for at kommunikere på skandinavisk, men også landenes fælles muligheder på længere sigt, mener Lagoni.

– Sprogforståelse handler om tillid, identitet og muligheder. Vi kan ikke miste denne ressource, bare fordi vi er bange for en vis forvirring i samtalen.

Lagonis udtalelse gentager Dronning Margrethes udtalelse i et interview med Foreningen Norden i 2017:

”Det er rigtig ærgerligt, når man tyr til ikke-nordiske sprog for at forstå hinanden. Det er vigtigt, at vi er opmærksomme på det også i fremtiden.«

Dronningen, der er protektor for Foreningen Norden i Danmark, påpegede i samme interview, at det er enestående i verden, at fem helt selvstændige nationer har så tæt et sprogligt fællesskab.

Foreningen Nordens sprogpris uddeles under et arrangement i Foreningen Nordens hus på Abbediengen
mandag den 26. september klokken 15.00 efterfulgt af en festmiddag samme aften i det centrale Oslo.