Ny minister for nordisk samarbejde

15-12-22 norden 0 comment

Nu er den nye regering offentliggjort, og vi har fået en ny minister for nordisk samarbejde, Louise Schack Elholm (V).
Louise har siddet i Folketinget siden 2007, og har en lang række af ordførerskaber bag sig, blandt  ordfører på familie-, bolig-, folkeskole-, ligestilling-, kirke- og forbrugersikkerhedsområdet. Hun kommer dermed med stor politisk erfaring fra flere fagområder, som hun kan tage med sig ind i sit nye arbejder som Kirkeminister, minister for landdistrikter og minister for nordisk samarbejde.

Foto: Katja Holm

Louises vej ind i politik er interessant.  En bustur med Bertel Haarders hustru fra Ringsted til Sorø blev afgørende for karrierevalget. Hun mente nemlig, at Louise var ramt at den samme politiske ild, som Bertel og derfor burde stille op til Folketinget. I Foreningen NORDEN håber vi, at også Louise bliver ramt af den samme Nordiske ild som Bertel har kæmpet for i mange år, vi vil gøre vores for at tænde den.
Hendes 15 års erfaring fra Christiansborg skal være med til at sikre, at hun balancerer tre forskellige resort områder som minister, hvilket vi i Foreningen NORDEN er fortrøstningsfulde for skal lykkes.

Privat er Louise gift med Torsten Schack Pedersen (MF, V) som hun igennem mange år har besøgt de nordiske lande med. Derfor kender hun vores nordiske landes befolkninger ganske godt.

I Foreningen NORDEN er vi glade for, at der kommer en minister for det nordiske samarbejde med politisk erfaring, og byder Louise varmt velkommen.