”Samerne – Nordens indianere” 2. november (Thisted)

02/11/22 @ 19:00H:i21:00

kr.100

Dobbeltforedrag ved Gert Lynge Sørensen, som er journalist, forfatter og rejse

leder – og bidt af det nordiske. I samarbejde med Thisted Frie Oplysningsforbund.

Samernes historie og liv

Samerne er de oprindelige folk i det allernordligste Norden. Deres urgamle hjemland breder sig nu mellem Norge, Sverige og Finland samt Kola-halvøen i Rusland. De er kendt for rensdyravl og en række specielle kulturtræk, som de den dag i dag kæmper hårdt for at beva- re i et moderne samfund. Hvordan lever de i dag indenfor rammerne af en række meget forskellige nationalstater?

Samernes liv og fremtid

Selv om samerne indbyrdes har meget tilfælles – er der også store forskelle. I foredraget kommer vi ind på de forskellige samiske grupper og ind på livet af den samiske kultur og historie. Og han forsøger at svare på spørgsmålet: Vil denne oprindelige kultur kunne overleve i fremtidens moderne verden?

– medbring selv kaffe/te og brød

02/11/22
Pris: