Ildsjæle i Foreningen NORDEN sørger for at venskabsbysamarbejdet stadig trives

01-09-22 norden 0 comment

12 friske medlemmer af Foreningen NORDENs Frederikssund afdeling mødtes for nylig med foreningens finske venskabsby-venner. Der var finske venner fra Sibbo, norske venner fra Aurskog-Höland og svenske venner fra Kumla.
Det er så heldigt, at de finske venner i Sibbo er svensktalende, så det gik fint med kommunikationen.

Alle besøgende blev indkvarteret privat, og alle blev transporteret rundt i bus til de forskellige destinationer, som programmet omfattede.
Der var blandt arrangeret to indvielser – dels en af en bro, dels af en skulptur. Og så fik man lejlighed til at besøge en ny svensk-finsk skole.

Medlemmer af Norden i Frederikssund rejste til Finland for at besøge deres nordiske venner. Foto Clara Lindqvist

En anden dag spiste deltagerne frokost ved en skovsø, hvor der var masser af badende på den flotte sandstrand.

De nordiske venner så også på kunstudstillinger og besøgte desuden en gammel kirke med indvendig gulvbelægning af natursten.

Besøget faldt sammen med, at Sibbo fejrede 50 års medlemskab af Foreningen Norden, så det skulle selvfølgelig fejres.

Jubilæumsfejringen havde tiltrukket over 100 deltagere, og der blev hygget med middag med taler, sang, musik og dans. Og under fejringen blev Norden Frederikssunds formand Grethe Olsen udnævnt til æresmedlem af den finske forening. Tillykke til Grethe.

Grethe Olsen udnævnes som æresmedlem. Foto: Anna Munk

Næste år er det Frederikssundafdelingens tur til at være vært så nu skal der findes logi til de nordiske venner. Alle i Frederikssund har mulighed for at tilbyde logi – man behøver ikke være medlem af Norden.

Hvis du vil stille logi til rådighed skal du kontakte formand Grethe Olsen på telefon 24 98 67 67 og mail grols14@gmail.com.
Foreningen NORDEN Frederikssunds hjemmeside er www.frederikssund.foreningen-norden.dk.