Vores lande er bygget på alt det, Putin forsøger at undertrykke

17-06-22 Esben Ørberg 0 comment

Minister og formand: ”Ruslands ulovlige invasion i Ukraine og dens ulykkelige konsekvenser har mindet os i Norden om, hvem vi er, og hvad vi står for. For vores lande er bygget på alt det, som Putin forsøger at undertrykke: dialog, menneskerettigheder, ligestilling, frie medier, ytringsfrihed og kunstnerisk frihed”. Sådan skriver Foreningen Nordens landsformand, tidl. minister Lars Barfoed og minister for nordisk samarbejde (og udviklingsminister) Flemming Møller Mortensen i Jyllands-Posten. Begge minder om den åbenlyse nytteværdi, der ligger i nordisk samarbejde.

Og ministeren afslører netop, at de nordiske samarbejdsministre – på Danmarks initiativ – om et par uger formentlig vedtager en erklæring om, hvordan samarbejdsministrene i krisesituationer kan løfte det nordiske perspektiv. Underforstået, at det kan gøres en hel del bedre end under corona-krisen.

Læs Barfoeds og Møller Mortensens synspunkt her: