Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

De tre norner, 24. okt (Lyngby lokalafdeling)

24/10/19 @ 19:00H:i21:00

50Kr.

Catherine Lefebvre, tidligere direktør for Karen Blixen Museet, vil fortælle om “de nordiske norner”: svenske Selma Lagerlöf, norske Sigrid Undset og danske Karen Blixen, med baggrund i en aktuel udstilling på Rungstedlund. De tre forfattere står som lysende ikoner i det nordiske med deres udødelige værker. Her udspandt de deres romanfigurers skæbner, sådan som de tre norner i nordisk mytologi fastlagde menneskenes skæbne, velgørende og skadevoldende.

Som norner vækker Sigrid Undset syndig sensualitet hos Kristin Lavransdatter, Selma Lagerlöf tildeler den mandhaftige majorinde på Ekeby forbudt kærlighed, jernværker og tiggerstav, og Karen Blixen forvandler skælmsk den herskende priorinde på Seven-Kloster.

Udstillingen er iscenesat på Karen Blixens gamle tørreloft (billedet). Scenograf Maja Ravn har skabt en totalinstallation, hvor naturens erotiske kraft og djævlen vælder frem. Virkelighed, fortælling og naturens kræfter fletter sig sammen på blixensk vis i Maja Ravns litterære fantasi.

Udstillingen på Rungstedlund er åben frem til den 29. december 2019.

Gratis adgang for Foreningen NORDENs medlemmer.

Entré for andre 50 kr.

Dato: