Udstilling med Sven Havsteen-Mikkelsen, 26. april (Kolding lokalafdeling)

26/04/19H:i19/05/19

NORDISKE LANDSKABSBILLEDER – LITOGRAFIER

Udstilling med Sven Havsteen-Mikkelsen
Nordens fortolker, kunstmaler og grafiker
Fra den 26. april til den 19. maj 2019

Fernisering: fredag, den 26. april kl. 16.00-18.00.

Ferniseringstale: Mette E. Havsteen-Mikkelsen, etnolog.

Et udvalg af Sven Havsteen-Mikkelsens landskabsmalerier og litografier. Det er en glæde for Foreningens Norden, i Kolding, at vi hermed har kunnet markere vor fælles nordisk baggrund med så stor en kunstner.

Udstillingen er inddelt efter landskaber: Norge med Gudbrandsdalen omkring Vågå og Lom, Færøerne med Hestur, Torshavn og Suduroy, Island og nordbobygderne i Grønland. Desuden enkelte fra Småland og Danmark – lige ned til Ejderen i Sydslesvig.

Sven Havsteen-Mikkelsen gik sine egne veje, samtidens kunstneriske moderetninger gjorde ikke indtryk på ham. Med enkle, kraftige strøg fortalte han, hvad han havde på hjerte.

Det er hele mit grundlag at forene den nordiske åndsform og det kristne livssyn, sagde billedkunstneren, Sven Havsteen-Mikkelsen, det det betød noget var sit møde med naturen, kunsten og kristendommen.

Samarbejdspartner i denne udstilling: Kolding Kunstforening.

Sted: Det Gamle Borgerhus i Klostergade, Kolding.

Start:
26/04/19