Kvindehjemmet på Sprogø, 20. februar (Møn-Vordingborg lokalafdeling)

20/02/18 @ 19:00H:i20:00

Christian Keller, overlæge ved de Keller´ske anstalter, oprettede i 1923 internatet på Sprogø for åndssvage, seksuelt løsagtige kvinder.
Internatet eksisterede til 1961. Keller var også initiativtageren til Lov om Adgang til Sterilisation i 1929, Europas første racehygiejniske lov.
Allerede i 1911 havde Keller fået oprettet et tilsvarende internat for mænd på Livø.

Vi skal høre historien om kvindehjemmet på Sprogø ved historiker Carsten Egø Nielsen og om nogle af skæbnerne, f.eks. om en pige hvor lægen i ansøgningen om at komme til Sprogø bl.a. skrev (citat): “Forældrene har forsøgt at sende hende ud at tjene, men hun kan slet ikke udføre noget Arbejde på egen hånd … de senere År har hun haft stærke erotiske Tilbøjeligheder så Forældrene må passe på hende både Dag og Nat”.

Men vi skal også høre om baggrunden for anstalten og om hverdagen for beboerne, samt om lukningen i 1961. Foredraget er ledsaget af mange samtidige og nutidige billeder.

Entré: kr. 60,- (medlemmer), kr. 75,- (ikke medlemmer)

Kaffe/te og kage, kr. 50.

20/02/18

Ny Gammelsø