Mogens Jensen: Norden skal have sit eget Davos-topmøde

31-10-16 Esben Ørberg 0 comment

Nordiske lande bør lave et topmøde som i Davos, mener Mogens Jensen (S), som er formand for Foreningen Norden.

Norden skal samarbejde mere. Derfor bør de fem nordiske lande Sverige, Finland, Island, Norge og Danmark skabe et årligt topmøde ligesom World Economic Forum i den schweiziske by Davos.

Det siger Socialdemokratiets næstformand Mogens Jensen.

– Det nordiske topmøde skal ikke kun samle politikere. Men også toppen af erhvervs- og kulturlivet og civilsamfundet til at drøfte, hvordan man kan styrke Norden, siger Mogens Jensen.

Han er formand for Foreningen Norden. Tirsdag mødes nordiske politikere ved Nordisk Råds session i København. Desuden ser statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) sine fire nordiske kolleger i Nordisk Ministerråd.

Mogens Jensen understreger, at Norden samlet er Danmarks største handelspartner. Markedet er større end Tyskland og Storbritannien. Norden udgør set under ét verdens 11. største økonomi.

I Danmark holder vi industriens årsdag, men det kendes ikke på nordisk plan, påpeger Mogens Jensen.

I 2015 holdt Foreningen Norden en stor erhvervskonference. Her deltog nogle af de store danske og nordiske virksomheder, siger han.

– De efterlyser også en stærkere politisk dialog på nordisk plan. Det samme kunne gælde nogle af spidserne i kulturlivet, siger Mogens Jensen.

Spørgsmål: – Kan Norden overhovedet måle sig med med World Economic Forum. De har i årevis holdt mødet i Davos med verdens toppolitikere og erhvervsfolk?

– Det tror jeg på, at man kan. Vi kommer ikke til at konkurrere med Davos. Vi samler nordiske statsministre og topledere fra nordiske erhvervsvirksomheder og civilsamfund, siger Mogens Jensen.