Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Grønlands gamle skinddragter, 8. marts (Lyngby/Taarbæk lokalafdeling)

08/03/16 @ 19:00H:i21:00

50Kr.

Konservator Anne Lisbeth Schmidt fortæller om arbejdet med at beskrive teknikken i det unikke håndværk at forvandle dyreskind til brugbar beklædning.

For kun 100 år siden var tøj fremstillet af skind fra sæl, hund, rensdyr, isbjørne og fugle en betingelse for grønlændernes overlevelse. Skindtøjet var varmt, vandskyende og vindtæt, og det blev forarbejdet og syet efter ældgamle traditioner, som var forankret i stor respekt for dyrene. Dyrene ville helst lade sig fange, når jægeren var klædt i smukt tøj, ifølge Knud Rasmussen. I dag er skind udkonkurreret af moderne materialer. Bortset fra festdragterne er den gamle viden om fremstilling af skind og dragter ved at gå tabt. –

Nationalmuseets enestående samling af grønlandske skinddragter, indsamlet fra 1840’erne til ca. 1920, er derfor en væsentlig kilde til erindring om den gamle kunnen. Nye metoder til dokumentation og tilgængeliggørelse af samlingen på Internettet skal vække ny interesse for kunsten af sy i skind.

Det foregår i Bibliotekssalen på Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28.
Mødet er gratis for Foreningen Nordens medlemmer.
Entré for andre kr. 50.

Dato: