Sprog i Norden – Kan de betragtes som hinandens dialekter?, 15. april (Venneforeningen)

15 april, 2024 @ 19:30H:i21:00

Gratis

Mandag d. 15/4 kan du komme til oplæg og debat omkring hvorfor de nordiske sprog er vigtige i en global verden. Særligt hvordan vi bliver ved med at introducere dem for børn og unge i mange forskellige sammenhænge.

I Hillerød har vi et unikt sted – nemlig Fonden Den Nordiske Lejrskole og Kursuscenter, som driver Danhostel Hillerød. Dette sted er helt særligt, fordi der hvert år er en nordisk sommerlejr, som bringer børn og unge sammen på tværs af Norden.

Der er mange forskellige muligheder for at bringe de nordiske sprog mere frem i vores hverdag, i skolerne – gennem læring i fag som historie, samfundsfag, geografi, naturfag, samt selvfølgelig alle sprogfag.

De nordiske sprog kan endvidere åbne for uddannelse og arbejde i hele Norden, hvilket er noget af det Foreningen Norden arbejder for.

KOM OG FÅ MULIGHED FOR 3 INSPIRERENDE OPLÆG:

Nordiske sprog i skolen og i hverdagen – hvordan kan man arbejde med nordiske sprog så det skaber interesse og genklang hos børnene.
Ida Geertz-Jensen, Formand for Dansklærerforeningen.

Unge i Norden – sprog som bro og barriere i fællesskaber
Jonas arbejder hos Dansk Ungdoms fællesråd, hvor han bl.a. er projektleder for Sjómaq, et nordatlantisk projekt. Jonas fortæller om egne erfaringer som Nordjobber og flere års arbejde i Norge.
Jonas Roelsgaard, Medlem af forretningsudvalget i Foreningen Norden

Nordisk sommerlejr – en lejrskole for børn fra 11 – 14 år.
Deltagelse fra de nordiske lande – Grønland, Færøerne, Norge, Sverige, Island, Åland, Finland og Sydslesvig.
Kristin Espedal, bestyrelsesmedlem for Fonden Den Nordiske Lejrskole og kursuscenter, samt medlem af Forening Norden Hillerød.

TILMELDING – SE NEDENFOR:
Det er gratis at deltage i dette arrangement, så hvis du som forældre, skoleleder, skolelærer, medlem af Venneforeningen eller Foreningen Norden er interesseret i at deltage, så tilmeld dig senest d. 10. april til formand Torsten Berg: torstenberg48@gmail.com

Har du ikke mulighed for at dukke op, er du også meget velkommen til at se arrangementet online. Her skal du også tilmelde dig til Torsten Berg på mailen angivet ovenfor. Skriv gerne i mailen at du ønsker at deltage online.

Arrangør: Venneforeningen for Fonden Den Nordiske Lejrskole og kursuscenter, herunder skoleleder Ane Fabricius, bestyrelsesmedlem Kristin Espedal og Formand Torsten Berg.

15 april, 2024
Pris: