Vi elsker vort Norden, men ved midsommer mest

06-07-23 norden 0 comment

På en smuk midsommeraften, hvor de nordiske flag vejrede over Frederiksberg Slot, fejrede, Frederiksberg kommune og Foreningen NORDEN, Sankthansaften.
I år er det 61 år siden, at Foreningen Norden Frederiksberg startede Sankthans-traditionen i den gamle romantiske have.

Borgmester, Michael Vindfeldt, stod klar til at byde velkommen til de tusindvis af mennesker, der i selskab med familie og venner var mødt op for at nyde en skøn sommeraften på plænerne i området foran slottet. Aftenen blev akkompagneret af underholdning fra Københavns Drengekor og Fallulah.

Borgmester Michael Vindfeldt og Foreningen Nordens formand Lars Barfoed
Foto: Borgmester Michael Vindfeldt og Foreningen Nordens formand Lars Barfoed

Foreningen NORDEN Frederiksberg og København var repræsenteret med en stand, hvor borgerne på Frederiksberg kunne komme og høre mere om foreningen.

Årets båltale blev holdt af vores egen formand, Lars Barfoed, hvorefter bålet blev tændt midt ude i søen foran Frederiksberg Slot. I Barfoeds tale kom han ind på behovet og mulighederne for at styrke det nordiske samarbejde. Med store geopolitiske forandringer og udfordringer taler meget for, at vi står tættere sammen i Norden.

”Men udfordringerne rummer også mange muligheder. Set fra et nordisk perspektiv er behovet – og dermed muligheden – for et stærkere nordisk samarbejde større end måske nogensinde før. Når det handler om fred og sikkerhed, åbner der sig derudover helt nye perspektiver med Finlands, og forhåbentlig også snart Sveriges, medlemskab af NATO. Vi har en fælles historie og en fælles kultur. Og vi forstår langt hen ad vejen hinandens sprog.
Du kan læse hele Barfoed tale her.

Vores fælles kultur og historie har imidlertid ikke altid været en dans på roser. På dette sted, hvor Foreningen NORDEN endnu en gang var inviteret til at hylde det særegne nordiske og det tætte venskab vi har i Norden, var der engang helt andre toner.

For ca. 300 år siden, i 1716, mødtes Frederik den 4. og den russiske Zar, Peter Den Store, på netop dette slot. De sad på toppen af slottet, på selvsamme flagaltan som de nordiske flag denne aften vejrede, og spiste frokost. Besøget var udtryk for, at man ville sætte et afgørende slag ind mod Sverige. Det blev imidlertid aldrig til noget, da den russiske Zar, til stor forundring, pludselig skiftede mening og forlod Danmark igen. Kontrafaktisk historieskrivning er ikke en eksakt størrelse, men historikerne er enige om, at dette møde i 1716, meget vel kunne have radikalt ændret det vi i dag betragter som Norden.

Mere end 300 år senere var flere tusinde mennesker samlet på græsset foran slottet til en aften, der både bød på underholdning og eftertænksomhed. I en tid, hvor nabolande bekriger hinanden, er dette Slot, på mange måder et eksempel på, hvordan man trods fjendskab og krig, over tid, kan forbrødres.