Hvad skriver journalisterne i Norden om Norden?

21-04-22 Esben Ørberg 0 comment

Nordiske har undersøgt nordiske mediers dækning af Norden og nordiske perspektiver. Hvem skriver om Norden og hvordan gør de det? Hvad finder journalisterne interessant og hvorfor? Tendensen er klar: nordisk stof, især sammenligninger, spejlinger, mellem landene, har stor interesse blandt læsere, lyttere og seere. Ikke mindst har Sveriges ageren under corona og flygtningekrisen i 2015 haft stor dansk interesse. Aktuelt er krigen i Ukraine med til at øge interessen for relationerne mellem Østersølandene. Det spændende budskab fra journalisterne er, at interessen for Norden er stigende. Norske NRK har for eksempel for første gang i 14 år netop udnævnt en nordisk korrespondent. Ham taler vi naturligvis med. Tjek det store tema på siderne 9-21.

Nordiske indeholder også en artikel om et sandt museums-mirakel: Danske Karin Hindsbo er øverste chef for Nordens største museum, som åbner om få uger. Pris: Seks milliarder norske oliekroner. Mød direktøren for nasjonalmuseet i Norge i Foreningen Nordens magasin, Nordiske. Hindsbo præsenterer svimlende 55.000 kvm under tag på siderne 3-5.

Endelig har magasinet et farvel til en leder, som mere end nogen anden har præget Foreningen Norden, Peter Jon Larsen, gennem 37 år generalsekretær for Foreningen Norden. Nu overlader han roret til Christian Lagoni fra Nordjobb, som allerede er godt inde i sagerne. Peter Jon Larsen hyldes over hele seks sider, herunder i personlige portrætter beskrevet af to tidligere og den nuværende formand, Karen Ellemann, Mogens Jensen samt Lars Barfoed. Side 26-31.

Peter Jon Larsen i sit rette element – her Grundtvigs base i Vartov. Foto: Jakob Carlsen.