Styrk båndene mellem befolkningerne!

13-05-24 norden 0 comment

Øget kendskab på tværs af civilbefolkningerne er nøglen til et stærkere samarbejde i rigsfællesskabet.

Mere viden styrker samarbejdet

I de seneste år er den internationale opmærksomhed på Arktis og rigsfællesskabet øget kraftigt. Men den øgede politiske interesse er ikke matchet af en tilsvarende interesse for at bygge bro mellem civilbefolkningerne og øge især danskeres viden om Grønland og Færøerne. Uvidenhed skaber gode vækstbetingelser for fordomme og dermed et mindre ligeværdigt og respektfuldt samarbejde.

Derfor er det, især i et dansk perspektiv, vigtigere end nogensinde, at civilbefolkningerne på tværs af Danmark, Færøerne og Grønland får større kendskab til hinanden. Kun ved at øge det gensidige kendskab, kan man nedbryde fordomme og styrke det folkelige samarbejde på tværs af landene. Den kommende Arktis-strategi skal derfor have fokus på at øge det indbyrdes kendskab mellem befolkningerne.

Selvom vi deler en lang fælles historie, er det vigtigt at anerkende og forstå de moderne samfund, samt de unikke kulturelle og historiske træk ved disse områder, hvis samarbejdet i rigsfællesskabet skal bevares. Ved at arbejde for mere dialog, gensidig respekt og interesse, er det muligt at skabe et bedre samarbejde på tværs af rigsfællesskabet.

Udveksling skaber forståelse

Vi tror på, at kendskab giver venskab og at kendskab bedst skabes ved, at folk kan møde hinanden fysisk og besøge hinandens lande. Ved at skabe muligheder for at lære hinandens kulturer, sprog, samfund og historie bedre at kende, kan der opbygges stærkere bånd, som vil gavne samarbejdet i fremtiden.

Et godt udgangspunkt for at styrke samarbejdet er derfor at etablere og styrke gode udvekslingsmuligheder for alle indbyggere gennem skoler, uddannelse og foreningslivet. For at dette skal kunne ske, må fonde, politikere og virksomheder være med til at sikre det nødvendige økonomiske fundament. Samtidig må politikere fra alle tre rigsdele samarbejde om at sikre så få grænsehindringer som muligt.

Vi mener, at rigsfællesskabets kommende strategi for Arktis skal medtage et afsnit om civilbefolkningernes rolle. Eftersom civilbefolkningerne udgør kernen i et stærkt samarbejde på tværs af landene, er det vigtigt ikke kun at lade en kommende strategi for Arktis handle om forsvar og sikkerhed, klima og erhvervssamarbejde. Strategien skal også implementere visioner for et bedre samarbejde mellem befolkningerne med udveksling og øget viden som de primære værktøjer.