Loading Events

15/11/16 @ 19:00H:i21:00

Kr.50

Lagerlof

“General Löwenskjölds Ring” af Selma Lagerlöf: En nat sniger to mennesker sig ned i en åben grav og stjæler den ring, som general Löwenskjöld fik af kongen for sin loyalitet og tapperhed. En ring, som skulle være forblevet på den døde generals finger indtil verdens ende. Dramaet er sat i gang, og menneske-skæbner hvirvles ind i spillet med fatale konsekvenser.

Selma Lagerlöfs historier er elementært spændende. Men de er samtidig beretninger om menneskesindets kringelkroge. De handler om sorg og glæde, om selvbedrag og bedrag, om had og kærlighed, om misundelse og storsind – intet menneskeligt er dem fremmed.

Historien fortælles af Karen Holdt Madsen, sognepræst i Tyrsted-Uth-Endelave.

Selma Lagerlöf (1858-1940) blev født i Mårbacka i Värmland. Hun var oprindeligt lærerinde, men fik sit gennembrud som forfatter med debutværket Gösta Berlings Saga i 1891.

Siden skrev hun en lang række væsentlige og meget berømte romaner, fortællinger og legender. Inspirationen til Selma Lagerlöfs digtning kommer især fra Värmlands natur og folk og den nære familie på slægtsgården Mårbacka, som tidligt i hendes liv gled familien af hænde. Hun skrev på erindringen om og længslerne knyttet til barndommens tabte land, men også på den vilje, der betød hendes frigørelse som kunstner og kvinde. I 1909 modtog hun Nobelprisen i litteratur som den første kvindelige forfatter nogensinde og det gjorde hende i stand til at købe det elskede Mårbacka tilbage.

Date:
15/11/16