Loading Events

Nordisk litteraturuge

15/11/21H:i21/11/21

HØJTLÆSNING AF NORDISK LITTERATUR
For skoler, biblioteker, børnehaver og andre kulturinstitutioner.

Teksterne bliver publiceret påwww.nordisklitteratur.org i løbet af efteråret.

ÅRETS LITTERATUR

Børnene får i år i Morgengry lov til at tage del af Perlefiskeren af Karin Erlandsson. I bogen, som var nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris, følger vi Miranda i jagten på den eftertragtede Øjesten. I følge legenden, vil den som finder denne perle aldrig mere længes efter noget igen.

De voksne læsere kommer i Skumringstimen til at tage del af den klassiske roman Katrina af Sally Salminen. Vi lærer den unge Katrina at kende, som lokkes ind i et ægteskab med en fattig sømand ved at han tegner et forskønnet drømmebillede af parrets fremtid sammen. Historien om Katrinas liv er en stærk skildring af en ålandsk kvindes skæbne som gennem årene er blevet læst og elsket af mange.

Åland 100
I år er de udvalgte højtlæsningsbøger fra Åland, for at give opmærksomhed til hundredeårsdagen for det ålandske selvstyre. Jubilæumsåret indledes den 9. juni 2021 og finder sted under hele året. I uge 46 tager Nordisk litteraturuge del i fejringen, når bøger og forfattere med tilknytning til Åland bliver læst i og udenfor Norden.
Som sædvanligt arrangeres Nordisk litteraturuge i november, når det er mørkest i vores lande. Grundkonceptetet er enkelt: vi tænder et lys og læser en bog sammen. Vi håber at årets litteraturuge kommer til at skabe engagement blandt publikum og lokke til at opsætte aktitivteter i forbindelse med højtlæsningen.

Start:
15/11/21