Loading Events

« All Events

• This event has passed.

Jeppe Aakjær og Marie Bregendahl, 10. oktober (Horsens lokalafdeling)

10/10/16 @ 19:00H:i21:00

Kr.60

Foredrag af Bjarne Nielsen Brovst om Jeppe Aakjær (1866-1930) og Marie Bregendahl (1867-1940), der voksede op i det samme lille sogn ved Karup Å. Hun var den rige gårdmandsdatter, han den fattige hedebondesøn. De blev blandt det forrige århundredes største forfattere og står stadig som dansk litteraturs ypperste navne.

Foredraget er baseret på romanbiografien Jeppe Aajkær og Marie Bregendahl – ‘Så længe vore hjerter vil’, hvori Bjarne Nielsen Brovst beskriver Jeppe og Maries forhold på baggrund af helt nye ukendte breve mellem de to, og giver et dybt indblik i det moderne ægteskabs store glæder og hengivenhed, men også en afsløring af et forhold, der var ved at kaste Marie i fortabelse og selvmord.

Bjarne Nielsen Brovst, højskolemand, forfatter og freelancejournalist, giver med dette foredrag et gribende indblik i det moderne menneskes liv og vilkår. Han har en stor læserskare til sit folkelige forfatterskab, hvad enten det er romaner, digte, fortællinger, biografier eller løgnehistorier.

Entré: 60 kr.

Date: