Loading Events

« All Events

• This event has passed.

Generalforsamling og historisk foredrag (Viborg lokalafdeling)

14/03/22 @ 19:00H:i21:00

Vi glæder os til at byde velkommen til foreningens ordinære generalforsamling efter, at coronaen nu endelig har sluppet sit alvorlige tag i os.

Vi har gjort os umage for at byde på en aften, hvor både foreningens arbejde og bestyrelse kommer til debat og også en aften, som byder på et særdeles interessant foredrag af én af de bedste fortællere, vi har her på egnen.

Efter generalforsamlingen er der foredrag med en kendt viborgenser.

Dagsorden:
2. Formandens beretning
3. Det reviderede regnskab
4. Forslag fra bestyrelsen
5. Forslag fra medlemmerne (skal være bestyrelsen i hænde 8 dage før generalforsamlingen)
6. Valg af medlemmer til bestyrelsen
7. Valg af revisor og revisorsuppleant

Vi byder traditionen tro på et glas vin og lidt sødt undervejs.
Forhåbentlig har mange af jer lyst til at deltage. Tag gerne venner med.
Vi vil altid gerne præsentere foreningen og byde nye medlemmer velkommen.
Ikke-medlemmer er med andre ord velkomne.

FOREDRAG

Henning Ringgaard Lauridsen

Ved jorden at blive!

Et stykke danmarkshistorie oplevet gennem vestjyske familiers hverdag gennem 300 år.
Aftenens foredragsholder er historikeren Henning Ringgaard Lauridsen, Viborg, der i 2019 udgav “Ved jorden at blive”. En vestjysk slægts- og danmarkshistorie 1661-1984.

I bogen knytter familien den røde tråd i en tidsrejse op gennem vores fælles historie, hvilket gør, at vi kommer tæt på jævne mennesker, der på egen krop og sjæl oplevede de afgørende forandringer i samfundet. De ældste slægtled levede nøjsomt som fæstehusmænd, en ny tid kom med de store landboreformer, efter dem fulgte de folkelige bevægelser med politik og religiøse vækkelser, hvilket gav folk en ny bevidsthed. Bondekulturens opløsning og velfærdssamfundets fremvækst kom til at forme hverdagen for de sidste to generationer.

I foredraget vil Henning Ringgaard især fortælle om begivenheder i vores forældres og i vores egen tid, og mange vil sikkert kunne nikke genkendende til tidsbilleder fra tresserne og halvfjerdserne, hvor tusindvis af bondebørn forlod landbruget for at søge over i andre uddannelser og erhverv.

Date:
14/03/22