Loading Events

• This event has passed.

Den svenske indvandring til Danmark

13/10/22 @ 19:30H:i21:30

Torsdag 13. oktober kl. 19.30 på Ringe Bibliotek.
Foredrag Den svenske indvandringsbølge til Danmark. v/ Henning Bender, tidligere stadsarkivar i Ålborg.
Den første store samlede indvandringsbølge til Danmark nogensinde fandt sted i årene 1850-1920, da mere end 100.000 svenske arbejdere kom til Danmark og mange slog sig varigt ned i alle dele af landet. De blev ofte opfattet negativt, som det beskrives i Pelle Erobreren, men i virkeligheden gav denne indvandring af unge mennesker både landbruget og senere industrien en fremdrift, der blev en af forudsætningerne for landets vækst i en tid hvor så mange danskere udvandrede til Amerika. Men svenskerne i Danmark ”forsvandt” hurtigt – Jönsson blev til Jensen, Månsson til Mogensen – og der er derfor mange, der næppe ved, at de har svenske forfædre.

Et samarbejde mellem NORDEN Faaborg-Midtfyn,  Folkeuniversitetet, Ringe/Ryslinge. Vi serverer gratis kaffe og kage i pausen. Entré: medlemmer 50 kr., ikke-medlemmer 70 kr., studerende 20 kr.

Date:
13/10/22