Loading Events

« All Events

• This event has passed.

De første trin i udviklingen af tekstiler til tøj i Oldtiden

09/10/23 @ 19:00

Free

Det startede med snore og reb, net og flettede kurve, og til sidst kom teknikken til at væve bløde, fleksible stoffer, som blev fremstillet ikke af uld eller hør, men af egetræs bast.

Lise Bender beskriver i foredraget denne spændende udvikling ud fra fund, der er mellem 23.000 og 7000 år gamle. De fleste fund er gjort i Mellemøsten, de ældste vævede stoffer i Anatolien, men også i Nordtyskland og Karelen. De ældste danske fund fra omkring 4000 f.Kr. er af pile- og lindebast og føjer sig fint ind i mønsteret.

Lise Bender Jørgensen er dr.phil. og professor emerita fra Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet. Hun er en af Europas førende eksperter i arkæologiske tekstiler og deltager i det forskerhold, der har undersøgt tekstilerne fra Catalhôyûk i Anatolien og skrevet flere artikler om dem. Lise taler dansk.

Gratis billetter på www.horsens.foreningen-norden.dk. Evt. resterende sælges ved indgangen. Kaffe/te koster 20 kr.

Arrangeres i samarbejde med Kulturhistorisk Forening i Horsens

Date: