ANIMOKS nordiske ANIMATIONs film-konkurrence

20-02-24 norden 0 comment

Så er ANIMOKS nordiske ANIMATIONs film-konkurrence for skoler skudt i gang.
Animoks Nordiske Animationsfilm-konkurrence for skoler, 2024, er i gang, og 10 klasser er tilmeldt fra henholdsvis Ålandsøerne, Grønland og Danmark.

De har nu kastet sig over produktion af animationsfilm, og der er mulighed for at vinde i hele 4 kategorier:

1. Bedste lyd
  2. Bedste animation
  3. Bedste design af baggrunde + karakterer
  4. Bedste fortælling / Digt

Hvert år offentliggøres et nyt emne med et nordisk islæt. Det bærende emne for konkurrencen er Norden med vægt på fællesskabet; fællesskabet mellem skolebørn på tværs af landegrænser.
Filmene vurderes af en jury bestående af professionelle filmfolk fra forskellige nordiske lande. De bedømmer filmene i forskellige kategorier. Det betyder dels, at børnene får en saglig og kyndig vurdering af deres filmarbejde, og dels at der ikke er bare én vinder, men flere, i kraft af de forskellige kategorier, man kan vinde indenfor.

Årets jurymedlemmer 2024 er endnu en hemmelighed.

Efter et indledende informationsmøde for lærere og pædagoger har klasserne nu kastet sig ud i filmarbejdet, som de har 2 måneder til (deadline d. 14. marts), godt guidet af undervisningsmateriale skabt til lejligheden. Hver klasse må gerne lave flere film, og internt udvælge den film, som skal videre i konkurrencen at repræsentere klassen. Alle klasser laver filmanmeldelser, og stemmer om, hvilke film, der skal vinde i de forskellige kategorier.

Den 22. marts er der online prisoverrækkelsesshow, hvor børnene på tværs af lande møder hinanden til sjov og hygge, og hvor klasserne og den professionelle filmjury skal uddele priser i de forskellige kategorier. Hver klasse har modtaget partykit, så de kan pynte op og gøre klar til arrangementet i deres respektive klasser.

Konkurrencen giver skolebørn en enestående mulighed for at skabe deres helt egen animationsfilm, og sammen med andre børn fra de nordiske lande blive meget klogere på Norden. Konkurrencen er målrettet skolebørn fra 9 til 13 år i Danmark i alle de nordiske lande.

Læs mere om konkurrencen her:

Med Venlig Hilsen
Christian Lagoni, Generalsekretær, Forening Norden, Danmark, Ditte Lundsgaard Nielsen, Festivalleder, ANIMOK Animation og Spil Festival for børn og unge.
Konkurrencen skabes i samarbejde mellem Forening Norden og ANIMOK, Animation og Spil festival for børn og unge.