Foreningen NORDENs repræsentantskabsmøde 2015

23-06-15 norden 0 comment

Foreningen NORDENs repræsentantskabsmøde 2015 blev afholdt 30. maj på Christiansborg.

Landsformandens sagde i sin mundtlige beretning blandt andet:

– Hvorfor elsker vi at underkende den nordiske virkelighed, i stedet for at høster frugterne af et samarbejde, der er mere rodfæstet end noget samarbejde, vi ellers deltager i? Et samarbejde, der har mere folkelig legitimitet end noget andet samarbejde. Et samarbejde, der er præget af et værdifælleskab, vi ikke ser magen til nogen andre steder.

– Hvorfor anerkender vi ikke, at vi hver for sig er små lande på den globale scene? Vores eneste mulighed for at blive hørt er at stå mere sammen. Og der er ingen hindringer – andet end de psykologiske, som vi åbenbart stadig bærer rundt på. Det er dem, der er fortidens røst fra graven.

– Og fremtidens muligheder kan risikere, at blive begravet i samme grav, hvis vi ikke snart tager os sammen. Hver for sig kan vi ikke høres internationalt, sammen vil vi have alle muligheder for at blive både set og hørt. Vores modeller er jo efterspurgte, The Scandinavian Way.

– Ingen af de, der ser på vores velfærdsmodel, vores demokratimodel, vores innovation og miljøprofil kender forskel på os. Ingen uden for Norden kan se forskel på os – men vi kan selv!

Læs hele beretningen.