300 korsangere hylder Norden, sangen – og Foreningen NORDEN

16-09-19 Esben Ørberg 0 comment

Det er helt så hårene rejser sig på armene, når 300 korsangere fra hele Norden åbner munden og lader sangen strømme ud, lød det fra TV2/Østjylland, som i lørdags transmitterede jubilæums-koncerten Syng Norden Sammen. Se og lyt til hele koncerten her (indtil 31.12.19):

Tóra Vestergaard, korsanger i koret Dopplers fra Færøerne sagde til TV22/Østjylland:

“Det er stort at stå sammen, og man synger på et andet sprog, og man trækker vejret sammen og synger sammen. I løbet af prøverne fik jeg gåsehud, fordi det går helt ind, og man kan mærke, at man er sammen.”

Kernen i Syng Norden Sammen den 7. september var denne storslåede livetransmitterede kor- og fællessangskoncert fra Musikhuset i Aarhus, hvor anerkendte kor fra hele Norden sang for.

Det er både set og hørt før.

Det enestående var, at hele koncerten blev live-streamet og transmitteret ud til kulturhuse, biografer og kirker over hele Norden, hvor tusinder mødte op sang med på Nordens største fællessang.

Her sang de Norden sammen – i Danmark:

Skjern-Tarm-Videbæk ● Allerød ● Aalestrup, Vesthimmerland ● Thisted ● Odense ● Egedal ● Frederikssund ● Svendborg-Langeland ● Aalborg og omegn ● Nyborg ● Næstved ● Fredensborg ● Holstebro ● Præstø ● Kerteminde Munkebo ● Møn-Vordingborg ● Allerød ● Nykøbing Falster ● Viborg ● Aarhus ● Roskilde. I Århus var der arrangementer flere steder.