Loading Events

« All Events

• This event has passed.

Folkemødet d. 15. juni: Flere unge i Norden bør vælge erhvervsuddannelserne til!

15 June, 2024 @ 14:00H:i14:45

Free

Nordisk Råds rapport Attraktive Erhvervsuddannelser i Norden præsenterer forslag til nordiske løsninger på den mangel på faglært arbejdskraft, de nordiske lande står over for. Analyser viser, at Norden samlet set kan mangle flere hundrede tusinde faglærte om 10-15 år. Fx står Danmark ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd til at mangle 99.000 faglærte i 2030. Samtidig udfordres de nordiske lande af, at en stor gruppe unge står uden for både arbejdsliv og uddannelse. Mislykkes det at vende den udvikling, vil det få store konsekvenser for vores nordiske samfund. Manglen på faglært arbejdskraft vil gøre det svært at understøtte den grønne omstilling, styrke sundhedsvæsener og effektivt udvikle nye teknologier. Hvordan kan nordisk samarbejde bidrage til at fjerne de hindringer der står i vejen for, at vi kan anvende erhvervskvalifikationer i et andet nordisk land? Og hvordan kan nordisk samarbejde bidrage til at få flere nordboer til at vælge en erhvervsuddannelse?

Telt/medarrangør: B12 – Nordisk Ministerråd

Moderator: Martin Breum, Journalist

Paneldeltagere:
Emilia Modigh, Projektleder, Nordjobb Norge
Rasmus Emborg, Politisk konsulent, SMVdanmark
Mads Behrendsen, Næstformand, Erhvervsskolernes ElevOrganisation
Bertel Haarder, Tidl. minister, Folkevirke

For mere info se arrangementet på Folkemødets hjemmeside her

Date:
15 June, 2024