Loading Events

« All Events

• This event has passed.

Folkemødet d. 14. juni: Der echte Norden – Norden, Tyskland og det danske mindretal

14 June, 2024 @ 13:00H:i13:45

Free

Slesvig-Holsten kalder sig selv ‘det ægte norden’, fordi man ser sig selv som den drejeskive, der forbinder Tyskland og Europa med Norden. Med det netop overståede EP-valg som bagtæppe vil vi tage en status på relationen mellem Tyskland og Norden samt det danske mindretals rolle heri. Sikkerhedspolitisk er Norden og Tyskland tydeligvis rykket tættere på hinanden, efter at Finland og Sverige er blevet NATO-lande, og de danske vælgere har stemt for at ophæve Danmarks forbehold overfor forsvarssamarbejdet i EU. Og om få år bliver Norden og Tyskland bogstaveligt talt bundet sammen af Femern-forbindelsen. Foreningen NORDEN betragter Sydslesvig som porten til Norden, og det danske mindretal er ofte beskrevet som et vigtigt bindeled for Slesvig-Holsten og dermed for hele Tyskland til de nordiske lande. I denne debat vil vi derfor diskutere, hvad alt dette betyder i praksis: Hvilken rolle spiller det danske mindretal i Sydslesvig for forholdet mellem Tyskland og Norden?

Telt/medarrangør: J29 – Sydslesvigteltet

Paneldeltagere:
Anke Spoorendonk, formand for Foreningen Norden Sydslesvig, fhv. landdagsminister, Foreningen Norden Sydslesvig
Annette Lind, Generalkonsul, Dansk Generalkonsulat i Flensborg
Mirco Reimer-Elster, formand, Grænseforeningen

For mere info se arrangementet på Folkemødets hjemmeside her

Date:
14 June, 2024