Meget mere Norden – mange flere medlemmer

07-12-21 Esben Ørberg 0 comment

Foreningen Norden har taget forskud på det arbejde, som fra sommeren 2022 skal sættes i gang for at forny foreningen og skaffe flere medlemmer – især yngre. Arbejdet foregår lige nu på højtryk i en arbejdsgruppe, som fremlægger en række forslag form repræsentantskabsmødet til maj.

Men fornyelsen ligger ikke stille indtil da.

Landskontoret er netop nu i færd med at sende en spritny hvervefolder på gaden – og ud til afdelingerne. Folderen fortæller med ganske få ord, hvad Foreningen står for, og hvad vi kan byde på – og så er teksten iklædt indbydende fotografier af både fem nordiske svaner og nordlys.

Læs hvervefolderen her: Hvervefolder, final og skriv til landskontoret, hvis du kan bruge nogle eksemplarer til at dele ud til potentielle medlemmer.

Her er brochurens tekst – i det store hele:

Foreningen Norden: Meget mere Norden – Mange flere medlemmer

Det betaler sig at samarbejde hen over de nordiske grænser. Samarbejdet giver udbytte økonomisk, kulturelt og socialt. Derfor skal vi styrke det nordiske perspektiv – og derfor har vi brug for flere medlemmer.

Samarbejdets fordele viser sig i form af pasunion, fælles arbejdsmarked, socialkonvention, sprogkonvention og tæt samarbejde mellem uddannelser. Landvindinger som Foreningen Norden har lod og del i.

Vi er også initiativtager til det nordiske venskabsbysamarbejde, Nordisk Biblioteksuge, Orkester Norden og Nordisk Sprogkoordination og vi administrerer jobudvekslingen Nordjobb og Info Norden.

Vi findes overtalt i Danmark i næsten 100 lokale afdelinger med 10.000 medlemmer. Vi samles om film, musik, litteratur, teater, kunst, politik, samfund, debat – i nordisk perspektiv. Mange afdelinger arrangerer rejser rundt i Norden og rejser til nordiske venskabsbyer.

Du finder sagtens en afdeling ikke langt fra dig.

Foreningen Norden opstod lige efter 1. Verdenskrig. Tanken var – og er, at jo mere vi mennesker samarbejder, jo bedre lærer vi hinanden at kende og jo mindre sandsynligt er det, at vi bliver fjender. Ikke mindst som naboer. Derfor ønsker vi også i dag et stærkere sikkerhedspolitisk samarbejde i Norden – blandt andet om forebyggelse af cyberangreb. Ligesom klima og miljø også kalder på et stærkt nordisk samarbejde, eksempelvis i form af miljøberedskab, som kan tage højde for stigende hav-vandstand og ekstremt vejr.

Norden sidder i os. Selvom vi ikke alle er født i Norden, er vi integrerede i Norden. Naturligvis har vi først og fremmest en dansk identitet, men mange af os oplever også en stærk nordisk samhørighed, som giver os lyst til at udforske Norden på alle planer. Vi vil gerne have dig med. Så er du med til at styrke både det folkelige fællesskab og det politiske samarbejde i Norden.

(citat slut)