Kritik af universitets-beslutning om nordiske sprog

24-05-18 Esben Ørberg 0 comment

Københavns Universitets beslutning om at nedlægge undervisningen i oldislandsk, moderne islandsk, færøsk og gammeldansk er blevet kritiseret i Kristeligt Dagblad og fulgt op i Kulturen på P1, hvor Dansk Folkepartis kulturordfører og formanden for Dansk-Islandsk Selskab begge kaldte det en skandale.

Flere medlemmer af Foreningen NORDEN har kritiseret universitetets beslutning. Det gælder blandt andre formanden for Ringsted-afdeling, John Bech:

– Det er vigtigt for os at give os til kende, ikke blot for sagens skyld, men sandelig også for Foreningen Nordens skyld. Vi arbejder jo aktivt for den nordiske sag – og ikke blot på de indre politiske linier. Spørgsmålet om det islandske sprog er helt centralt for forskningen i Nordens kulturelle rødder – og navnlig for de islandske håndskrifter, som Danmark har et ansvar overfor.

Sagen debatteres også flittigt på Foreningens Facebookside: https://www.facebook.com/foreningennordendk/?ref=bookmarks