Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2758

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2762

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3689

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/Tribe/iCal.php on line 357

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/Tribe/iCal.php on line 358

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /var/www/foreningen-norden.dk/public_html/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/Tribe/iCal.php on line 360
BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//Foreningen Norden - ECPv5.3.2.1//NONSGML v1.0//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH X-WR-CALNAME:Foreningen Norden X-ORIGINAL-URL:https://foreningen-norden.dk X-WR-CALDESC:Events for Foreningen Norden BEGIN:VTIMEZONE TZID:UTC BEGIN:STANDARD TZOFFSETFROM:+0000 TZOFFSETTO:+0000 TZNAME:UTC DTSTART:20200101T000000 END:STANDARD END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=UTC:20201021T193000 DTEND;TZID=UTC:20201021T213000 DTSTAMP:20210228T034552 CREATED:20200915T104346Z LAST-MODIFIED:20200915T104346Z UID:7408-1603308600-1603315800@foreningen-norden.dk SUMMARY:Vikingerne i Nordatlanten og Nordboerne i Grønland\, 21. okt (Odder lokalafdeling) DESCRIPTION:Foredragsholder: Naja Mikkelsen \n \nVikingerne drog i slutningen af 700-tallet ud fra de nordiske lande og kom vidt omkring i Europa og Nordatlanten. De bosatte sig i Island omkring år 870 e. Kr. og ved årtusindeskiftet sejlede vikingernes efterkommere fra Island til Grønland. Disse efterkommere bosatte sig i det sydvestlige Grønland og kaldes nordboere. De etablerede sig i Østerbygden nær Grønlands sydvestspids og i Vesterbygden i Nuuk-området\, hvor de antog kristendommen og byggede en ække kirker og klostre. De første nordboere var primært bønder\, der bragte landbrugstraditioner med sig fra Island. På et tidligt tidspunkt indgik fiskeri og jagt på sæler og hvalrosser som supplement til landbruget. \nNordboerne levede i Grønland i godt 500 år\, men der skete en gradvis affolkning af de to bygder. Omkring år 1300 havde de sidste nordboere forladt Vesterbygden\, mens det samme skete godt 100 år senere for Østerbygden\, hvorefter nordboerne sporløst forsvandt De sidste skriftlige beretninger om nordboerne i Grønland er fra 1408\, hvor et stort bryllup i Østerbygden omtales. Herefter er alle skriftlige kilder om nordboernes sidste tid i Grønland tavse. Ændringer i den socioøkonomiske struktur samt klimaændringer kan være nogle af årsagerne til deres forsvinden. Fra omkring år 1200 ændrede klimaet sig nemlig omkring Vesterbygden med koldere vintre og mere havis\, og den tiltagende kulde ramte Østerbygden omkring år 1400. Da Hans Egede kom til Grønland i 1721\, var den kristne menighed i Grønland forsvundet uden at nogen skriftlige kilder kan beskrive\, hvad der skete med nordboerne. \nNaja Mikkelsen er maringeolog og adjungeret seniorforsker ved De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS).\nNaja Mikkelsen\, der er barnebarn af polarforskeren Ejnar Mikkelsen\, er til dels vokset op på Grønland og har gennem en lang årrække har været på sporene af nordboernes bosætning i Grønland. \nEntré: kr. 60\,- incl. kaffe og kage. URL:https://foreningen-norden.dk/http-foreningen-norden-dk-post_typetribe_eventseventdisplaymonth-single-post-name/vikingerne-i-nordatlanten-og-nordboerne-i-groenland-21-okt-odder-lokalafdeling/ LOCATION:Odder Valgmenigheds Forsamlingshus\, Rørthvej 3\, Odder\, 8300 CATEGORIES:Foredrag ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://foreningen-norden.dk/wp-content/uploads/2020/09/Naja-Mikkelsen.png END:VEVENT END:VCALENDAR