Skumringstimen, 9. nov (Silkeborg lokalafdeling)

09/11/20 @ 19:00H:i20:30

AUDUR AVA ÓLAVSDÓTTIR - AR

Højtlæsningsbøgerne 2020

AUDUR AVA ÓLAVSDÓTTIR - AR
JAKOB WEGELIUS – MORDERENS ABE
KRISTIN ROSKIFTE - ALLE TÆLLER MED
KRISTIN ROSKIFTE – ALLE TÆLLER MED
JAKOB WEGELIUS - MORDERENS ABE
AUDUR AVA ÓLAVSDÓTTIR – AR

I år inviterer Nordisk litteraturuge børn, unge og voksne til at reflektere over, hvad det indebærer at være verdensborger og at finde sin plads i verden. En del af vores nordiske arv er at være opdagelsesrejsende, og vi kan finde spor af nordboere et utal af steder i verden. Alt fra historiske fund fra en svunden vikingetid til nordiske kulturspor efter større eller mindre opdagelsesrejser.

At læse er en fantastisk mulighed for at komme ud at rejse og opleve verden. I litteraturen kan vi forundre os over ukendte steder, genkendelige steder hvor vi selv har været, og opdage uligheder eller ligheder med vores egen kultur og hverdag. Gennem litteraturen og med vores fantasi kan vi flytte os utallige kilometer bort uden at skulle forlade vores eget hjem. Det er næsten som om vi er der med forfatteren – vi ser, hører, lugter, udforsker og lærer. Ofte får vi en god grinetur, eller fælder nogle tårer på vejen.

Årets højtlæsningsbøger gnistrer af liv og stiller de store spørgsmål – om liv og død, om privilegier, rettigheder og ansvar i verden. De placerer individet i helheden og
beskriver menneskelige egenskaber, som både forener os og skiller os fra hinanden.

Efter oplæsning kommer Christian Juhl og øser af sin store viden om vores verden.

Christian Juhl, Enhedslisten.

Christian Juhl er siden 2011 folketingsmedlem for Enhedslisten. Hans ordførerskaber og medlemsskab af udvalg omfatter bl.a. Færøerne, Grønland, Nordisk og Arktis råd. Han er medlem af Udenrigsudvalget og formand Sydslesvigudvalget – og med bopæl i Silkeborg.

Pris: 50 kr. inkl. kaffe/te med brød
Arr.: Foreningen Norden