Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Den finske maler Helene Scherfbecks kunst, 16. noovember (Horsens)

16/11/22 @ 19:00H:i21:00

kr.50

Helene Scherfbeck blev født i Helsingfors 1862 og døde i Saltsjøbaden udenfor Stockholm i 1946. Hun er en af indenfor finsk kunst. Man har kendskab til over 1000 malerier og tegninger fra hendes hånd. Irma Helena Calonius er ikke kunsthistoriker, men hendes viden grunder sig på en lang kærlighed til Scherfbecks kunst. Allerede som barn blev Irma introduceret til hendes billeder gennem sin mor, som i en årrække havde en forretning, hvor hun solgte god finsk kunst. ”Vi havde i barndomshjemmet mange kunstbøger, som jeg kiggede i”, fortæller Irma Calonius. De seneste år har Helene Scherfbeck haft udstillinger uden for Finland bl.a i Ålborg 1997, i København i 2002 i forbindelse med udstilling om kvindelige kunstnere i Norden, Hamburg Kunsthalle 2007 samt en stor udstilling i Paris for ca.10 år siden. Irma Helena Calonius har i aftenens foredrag fokus på Scherfbecks udviklingsforløb, hendes selvportrætter og opstillinger.

Billetter a 50 kr. i forsalg på www.horsens.foreningen-norden.dk. Resterende sælges ved indgangen.

Dato:
16/11/22