Det gode måltid har altid været forbundet med godt selskab. Nordisk Gæstebud har udover godt selskab også været større selskaber – og bliver det igen næste år, når medlemmerne af Foreningen Norden atter er i fuld aktivitet i afdelingerne.
Men i år måtte vi ty til mere private former på grund af smittefaren. For at stimulere disse mindre middagsselskaber blandt familie og venner, sendte vi et lille opskriftkatalog og en lille film til alle sine medlemmer i begyndelsen af marts i år. Og det virkede. Mange lod sig inspirere til at gå ombord i nogle af de otte nordiske retter, en for hvert nordisk land, som stod på menuen.

Foreningen Norden satte et gavekort på 2.000 kroner til en COOP-butik på højkant til det bedste mad-foto. Her på siden viser vi alle indsendte fotos – og til højre vil vinderen pryde pladsen, når vi straks efter fristen den 28. marts har vurderet det flotte udvalg, som løbende ses herunder.

VINDERFOTO

Inge Napora fra Langeskov holdt Nordisk Gæstebud i festligt selskab med gode venner. Der blev serveret Kammuslingesalat, Ovnbagt torsk og Ålandspannkaka. Flag , blomster, servietter var i Nordens farver.
Hele selskabet blev enige om at gentage succesen næste år igen.

Klik på fotoet for at se det i stor størrelse

Fotos fra den finske ambassadørresidens i Danmark.
Ambassadør Vesa Vasara nyder en dejlig fiskesuppe og Ålandspandekager.

Norges ambassadør i Danmark, Aud Kolberg, fejrede Nordisk Gæstebud med norske flag. Hennes forrett til middagen var Røkelaks og Egg

Bente og Kjeld fra Taastrup kørte til Mosede Havn og handle torsk i
DET NY RØGERI.
Derefter blev der serveret stegt torsk efter svensk opskrift.

Inga Friis Mogensen og Steen Christensen fik finsk laksesuppe med grøn topping fra den fynske have.
Dertil svensk limpa i næverbrødkurv købt i Saluhallen i Helsingfors, vin fra dansk vingård Røs ved Kalundborg med Arikka vinprop i flasken, finsk og dansk flag på bordet, dækkeservietter med samiske motiver fra Saltfjellet i Norge, norske smedejernsstager og servietter med islandsk strikmønster.

Der blev serveret Kammuslingesalat, Ovnbagt torsk og Ålandspannkaka.
Flag , blomster, servietter var i Nordens farver.
Hele selskabet blev enige om at gentage succesen næste år igen.

Annette Halskov Nielsen serverede Tørfisk, grind, spik og kartofler – og Ræstfisk med garnatalg + færøsk snaps (Havid)

Nora Hornstrup, formand for foreningen Norden i Thisted, serverede Lam og pickles, Rabarkager med skyr og kvan og Vandbakkelser med stenbidderrogn.

Camilla Fabricius og svigermor, lavede en dejlig Bacalao.

Hanne Merete Hooge Pedersen fra Kalundborg lavede dejlig mad som blev spist i selskab med spiseklubben.
Der blev serveret Gravet laks med rygeost og dild, Lakse suppe med grøntsager dild og rugbrød og Brudeåige med slør.

Bjarne Hjortshøj og venner spiste en 3 retters velsmagende og lækker nordisk menu. Den bestod af Kammusling salat fra Grønland, Raggmunkar med svampe og fraiche fra Sverige og Bondepige med slør fra Danmark.

Ingerlise Larsen fra Frederikssund serverede Isländska räker og Ålandspannkaka.

Anita Lindberg synes at Semla står for det allermest svenske for hende.

Lotte Lindvig serverede Grønlandsk forret, Svensk hovedret og Dansk dessert.

Agnethe & Thorkil Christensen fra Taastrup afholdt fællespisning, hvor der blev serveret en treretters menu. På fotoet er de i gang med forretten: “Fersk røkelaks med sennepssaus”.

Jørgen Andresen, formand i Odsherred/Holbæk afdelingen, serverede en dejlig nordiske middag med forret fra Norge, hovedret fra Sverige og dessert fra Åland.

Karin Arveschoug Jensen fra Frederikshavn/Sæby afdelingen, serverede de 3 retter efter opskrifterne fra Foreningen NORDENS hjemmeside. Dertil drak de danske vine: Solaris 56 North og Riesling 56 North – begge vine fra Guldbæk Vingård. Til desserten Solbærvin fra Oskar Davidsen.

Henrik Wilén, Forbundssekretær i Foreningerne Nordens Forbund, nød en dejlig dansk frokost på Nordens dag!

Kjeld Espersen fra Taastrup, valgte at bruge opskrifterne som Foreningen NORDEN havde delt på hjemmesiden. Kjeld og hans hustru delte det nordiske måltid med deres gode venner Agnethe og Thorkil.

Karen Margrethe Fink fra Aabenraa lokalafdeling havde valgt at servere:
Forret: Kammuslingesalat (Grønland)
Hovedret: Ovnbagt torsk med
krydderurte-cremefraiche (Färöarna)
Dessert: Ålandspannkaka med
sviskonkräm (Åland).
Alle de spisende synes det smagte rigtig lækkert.

Emma og Willy Egmose havde stor fornøjelse af opskrifterne og madvideoen, og de havde en dejlig aften hos Anne Rähr og hendes mand.